Vem ska betala för skador orsakade av en hund?

min son

flickvän

1 hund

ägare hund

flickvännen för plötsligt vara hundvakt

kommer till min sons lägenhet

de släpper hunden ur sikte

hunden kissar på madrass o resårmadrassen blir kiss i

vem ska betala en ny säng ???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vem som ansvarar för skador orsakade av hundar regleras i bland annat Lagen om tillsyn över hundar och katter. Av lagens 19 § framgår att en skada som orsakats av en hund ska ersättas av hundens ägare eller av hundens innehavare. Detta oavsett om ägaren eller innehavaren har fått hunden att orsaka skadan eller inte.

Med innehavare menas den som tar hand om en hund på exempelvis ett hunddagis, vilket jag uppfattar kan jämföras med att vara hundvakt. Jag tror därför att din sons flickvän räknas som innehavare till hunden när hunden kissade på sängen, eftersom hon var hundvakt då. Oavsett detta så går det även att vända sig till hundens ägare för att få ersättning för den skadade sängen.

Det är kanske enklast att vända sig till den av din sons flickvän och hundens ägare som är lättast att få tag på.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare