FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis05/12/2018

Vem ska betala för en ny dörr när polisen förstört den gamla?

SVem ska betala för en ny dörr om polisen har brutit upp den i tron att någon ligger medvetslös i lägenheten efter samtal från en före detta? I själva verket var jag ute och gick och pratade med polis efter ett tag då de ringde. Jag bor i en hyresrätt så frågan blir ju:

1. Om det är jag som ska ersätta en ny dörr fullt ut.

2. Polisen som ska betala ny dörr.

3. Hyresvärden tar det på sin försäkring och jag betalar självrisk.

4. Den som ringde in och fick dom att göra detta.

Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen har rätt att använda våld för att bryta upp en dörr, om det är försvarligt och andra ågärder är otillräckliga (10 § p. 6 polislagen). I din situation bör båda de kraven vara uppfyllda, då de trodde att du låg medvetslös på golvet.

Den som drabbas av sakskada när polisen har använt våld som utövats med stöd av 10 § polislagen (vilket är fallet här) har rätt till ersättning. Personen har bara rätt till ersättning om personen inte har betett sig på ett sådant sätt att det har varit påkallat att använda våld (8 § lag om ersättning vid frihetsberövande och andra tvångsåtgärder). Det här tar till exempel sikte på situationer när polisen knackar på och personen inte öppnar dörren, förutsatt att personen är hemma, hörde att polisen knackade och valde att inte öppna dörren. Eftersom du var ute och gick och inte var hemma vid tillfället har du inte betett dig på ett sådant sätt så polisen skulle använda våld. Polisen ska därför ersätta skadorna på dörren.

Slutsats:

Polisen hade alltså rätt att bryta upp dörren, men ska nu stå för kostnaden för en ny dörr.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare