Vem lyder under svensk lagstiftning?

Min fråga är kort och gott: Vem lyder under Svensk Lagstiftning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Alla som vistas i Sverige är skyldig att lyda svensk lag. ”Alla är lika inför lagen” brukar det kallas vilket innebär att alla människor juridiskt sett är jämlika, se likhetsprincipen i 1 kap. 9 § Regeringsformen (RF) https://lagen.nu/1974:152. Det är ofta en grundläggande princip i demokratiska stater.

Däremot kan statschefen, kungen, inte åtalas för sina gärningar, enligt 5 kap. 8 § RF,  men han måste fortfarande följa lagen även om han inte kan straffas.

Även utländska statsöverhuvuden och diplomater är undantagna
från sanktioner enligt Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser (WKN) och Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall. Om ett annat land sänder personal till Sverige åtnjuter diplomatiska företrädare straff- och civilrättslig immunitet i tjänsten, straffrättslig immunitet utanför tjänsten och civilrättslig immunitet avseende skatt, okränkbarhet, bostad samt egendom. Teknisk- och administrativ personal åtnjuter straffrättslig immunitet i och utanför tjänst men bara civilrättslig immunitet i tjänsten. Tjänstepersonal har endast straff- och civilrättslig immunitet i tjänsten. Se 2 kap. 7 § Brottsbalken (BrB) https://lagen.nu/1962:700

Civilrätt omfattar de rättsområden som i första hand reglerar rättsförhållanden mellan enskilda (både privatpersoner och företag), t.ex. avtal, köp, arv, äktenskap, patent och näringsverksamhet.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare