FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/04/2023

Vem kan polisanmäla ett brott och kan det göras anonymt?

Hej, om en person utsetts för någon typ av brott som t.ex. olaga förföljelse, stöld eller ofredande. Det kan egentligen handla om vilket brott som helst. Men den utsatte personen är rädd för gärningsmannen/gärningsmännen. Kan jag då göra en anonym polisanmälan alternativt att polismyndigheten polisanmäler åt den utsatte? Hur är det t.ex. om en utsatt person utsetts för kriminella stora gäng? Jag vill gärna ha svar på båda frågorna tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att anonymt polisanmäla ett brott som någon annan har utsatts för.

Vem kan polisanmäla ett brott?

Då ett brott har begåtts kan vem som helst skicka in en anmälan till polisen med information om brottet. Det behöver inte vara offret själv, utan även andra kan anmäla brott. Det finns alltså inga specifika krav på vem som kan anmäla ett brott.

Då en polisanmälan görs måste personuppgifterna till den som anmäler anges. Om du anmäler ett brott som någon annan utsatts för ska det även denna persons personuppgifter anges. Detta innebär att det inte går att göra en anonym polisanmälan. Det går däremot att tipsa polisen anonymt om man misstänker att någon bedriver brottslig verksamhet eller har begått ett brott, men du kommer då inte få veta vad som händer med tipset du skickat in. Tips till polisen kan göras via deras hemsida eller via telefon.

Vad händer sen?

När polisen fått in en anmälan eller tips ska de sedan ta ställning till om det finns anledning att inleda förundersökning. Förundersökningen inleds då det finns anledning att anta att brott har begåtts som hör under allmänt åtal.  Polisen måste alltså inleda förundersökning om det finns misstanke om att ett brott har begåtts som hör under allmänt åtal, även om den som blivit utsatt för brott inte vill det (23 kap. 1 § rättegångsbalken).

Vad gäller om den som utsatts för brott känner sig otrygg?

Då ett brott anmäls måste den utsattes uppgifter lämnas. Personen får sedan välja om den vill medverka i utredningen och om den senare vill biträda åtalet. Om personen är rädd för att anmäla, eller rädd för gärningspersonen, kan detta meddelas vid anmälan. Det finns flera sätt att få stöd på. Bland annat brottsofferjouren ger stöd till brottsutsatta och man kan tilldelas ett målsägandebiträde som stöttar och hjälper under processen. Polisen bedömer om åtgärder ska vidtas så att tryggheten är säkerställd beroende på hur hotbilden ser ut.

Värt att nämna är att det även finns ett brott kallat övergrepp i rättssak. Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att personen har gjort en anmälan, fört talan, vittnat osv. hos domstol eller annan myndighet eller för att hindra någon från att göra detta döms för övergrepp i rättssak till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år (17 kap. 10 § brottsbalken).

Sammanfattningsvis går det inte att göra en anonym polisanmälan. Det går däremot att lämna anonyma tips till polisen. Om den som har utsatts för brott känner sig rädd bedömer polisen vilka åtgärder som ska vidtas för att tryggheten ska vara säkerställd.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare