Vem kan ha hand om en bouppteckning?

Min son har fåt bort han hade ingen barn eller fru

Pappa är borta Jag är mamma och han hade fem halv syskon.

Får halv syskon ta hand botägning

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt undrar du vem det är som ärver din son och om sonens halvsyskon har rätt att ha hand om bouppteckningen?

På grund av att frågan handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig. Av 2 kap 2 § ÄB framgår det att om den avlidne inte har några barn ärver den avlidnes föräldrar dennes kvarlåtenskap med hälften var. Om den ena föräldern har avlidit ärver istället den avlidnes syskon den förälderns del. Vad som här blir avgörande är om din avlidne son har några syskon på sin pappas sida. Om han har det kommer dem att ärva faderns del, dvs. 50% av hans kvarlåtenskap. Om pappan inte har några andra barn blir det istället du som mor som ärver hela den avlidnes kvarlåtenskap.

Vad gäller bouppteckningen framgår det av 18 kap 1 § ÄB att det är den avlidnes arvingar, dvs. du som är dödsbodelägare som ska förvalta den avlidnes egendom fram till dess bouppteckning sker. Om du känner att du inte vill/kan, kan du istället vända dig till tingsrätten för att få en boutredningsman förordnad till dig, 19 kap 1 § ÄB. Både fysiska och juridiska personer kan vara boutredningsman så länge de är lämpade för uppdraget. Av den anledningen, under förutsättning att du är ensam dödsbodelägare kan du i din ansökan till tingsrätten uppge att du vill att dina andra barn, halvsyskonen ska agera som boutredningsman, 19 kap 3 § ÄB. I och med att de är flera kommer då rätten enligt 19 kap 4 § ÄB att fördela förvaltningen mellan dem. Om du lämnar över förvaltningen av dödsboet till en (flera) boutredningsmän är det dessa som ska bestämma tid och plats för bouppteckningen och utse två kunniga personer för att förrätta den, 20 kap 2 § ÄB. Ytligare bestämmelser om hur en bouppteckning går till finns i 20 kap ÄB.

Sammanfattningsvis har halvsyskonen egentligen inget med dödsboet att göra då, som jag förstår det, du är den enda dödsbodelägaren. Dock kan du i din ansökan om boutredningsman till tingsrätten uppge att du vill att dina barn ska bli detta. Det är därefter upp till tingsrätten hur de bedömer frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare