FrågaFAMILJERÄTTGod man21/12/2018

Vem kan bli god man?

Hej

Min far är dement och är behov av god man. Min man kan tänka sig att genomföra test hos kommun och om han blir godkänd ansöka om att få företräda min far? Kan andra anhöriga (mina syskon) sätta stopp för detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Den som ska bli god man ska enligt lagen vara en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig person som även är myndig och inte själv har en förvaltare 11 kap. 12 § föräldrabalken. Vidare för att anses som lämplig ska personen ha de kvalifikationer som kan anses behövda för uppdraget, ha en ordnad ekonomi och även ha tillräcklig tid över för att kunna utföra utdraget tillfredsställande. Det kan bero på huvudmannens (den som behöver god man) behov. Det genomförs en anmärkningskontroll hos kronofogdemyndigheten, även ett utdrag ur belastningsregistret begärs. Om det är möjligt ska personen även träffa huvudmannen och få ett godkännande, det beror helt enkelt på situationen. Då du anger att din far är dement kanske han inte kan ge ett godkännande eller riktigt förstå innebörden av det. Det är möjligt att utse en god man mot en persons vilja om den inte klarar sig själv.

Anhöriga (dina syskon) kan i vissa fall få tillfälle att yttra sig, om de starkt motsätter sig personen och anger särskilda skäl kan det vara grund för att den inte blir godkänd. Det är dock överförmyndarnämnden som avgör om personen ur en helhetsbedömning verkar lämplig för uppdraget. Att det är din man hindrar inte honom från att ansöka om att bli god man, det kan du även göra själv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare