FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/01/2019

Vem kan bevittna en framtidsfullmakt?

Enligt lagen (2017:310) om framtidsfullmakter ska fullmakten bevittnas av två personer. Kan t.ex ett av vittnena vara syskonbarn till fullmaktsgivaren eller kusin med fullmaktshavaren.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du skriver, så krävs det enligt lagen om framtidsfullmaktatt det är två vittnen. Enligt 4 § st. 3 i lagen om framtidsfullmakt så hänvisas det till att samma regler som gäller bevittnande av testamenten i 10 kap. ärvdabalken (ÄB) även gäller för framtidsfullmakter.

Enligt 10 kap. 4 § ÄB, gäller att den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara vittne. Dessutom får inte heller testatorns/fullmaktsgivarens make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn/fullmaktsgivaren eller är hans eller hennes syskon får vara vittne.

Med rätt upp- eller nedstigande led menas vara föräldrar, far- och morföräldrar, barn eller barnbarn. Kusiner och syskonbarn är visserligen släkt, men räknas inte som rätt upp eller nedstigande släktskap. Därför finns det inte en begränsning som säger att en kusin eller ett syskonbarn inte kan vittna (så länge det inte är någon av dessa som ärver eller som är fullmaktshavare). Detta gäller alltså oavsett om det är fullmaktsgivaren eller fullmaktshavarens kusin och syskonbarn, regelrna reglerar främst fullmaktsgivarens sida.

Vänligen

Isabella VasiliouRådgivare