FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/09/2018

Vem kan begära att ett faderskapstest genomförs?

Hej. Jag assisterar en väninna i undran om en kille kan begära faderskapstest bara för att han fått för sig att han är pappa till ett barn. Dom har inte haft något förhållande av något slag, inte ens sexuellt. Men han påvisar om att han ska kräva ett faderskapstest. Min väninna tycker att detta är väldigt jobbigt!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om faderskap finns i föräldrabalken. För att ett faderskapstest ska kunna framtvingas måste talan om fastställande av faderskap, en positiv faderskapstalan, föras i domstol. En sådan talan kan endast föras av barnet, alternativt av modern eller socialnämnden i barnets ställe (3 kap. 5 §). Mannen du nämner kan alltså inte begära ett faderskapstest. Om det råder oklarhet om vem som är barnets far har socialnämnden en skyldighet att utreda det (2 kap. 1 §), innebärandes att de kan komma att föra talan och begära att faderskapstester genomförs, men eftersom din väninna inte har haft ett förhållande med mannen tror jag inte det kommer vara aktuellt att ett faderskapstest genomförs med honom.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare