FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/06/2017

Vem innehar äganderätten till möblemang vid förvärv av stuga?

Hej.

Jag köpte nyligen en stuga fullt möblerad. Jag frågade om någon av de tidigare ägarna ville ha något och alla sa nej. Nu i efterhand kommer förra ägarnas släktingar såsom bror och syster och säger att de vill ha saker inne från stugan. Vi säger nej. Vem äger rätten till möblemanget och övriga sakerna som fanns vid köptillfället?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal
Om jag tolkat uppgifterna korrekt så förvärvade du en stuga där möblerna ingick i köpet. Nu vet jag inte exakt hur ert köpeavtal sett ut, men om ni var överens om att möblerna skulle ingå vid köpet av stugan så har du genom denna överenskommelse förvärvat äganderätten till möblemanget. Att du frågat om de ville ha något av möblemanget och de svarade nej, styrker att du är den som övertagit äganderätten till möblerna vid köpetillfället, eller strax därefter, då du ställde frågan och fick ett nej. Denna överenskommelse, det vill säga ett avtal, som ni ingått ska hållas och kan inte brytas såvida ni inte samtycker till det - för detta stödjer du dig på 1 § avtalslagen och principen om ”pacta sunt servanda”. En muntlig överenskommelse är precis lika bindande som en skriftlig.

Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis innebär detta att du äger rätten till möblemanget och övriga saker som fanns vid köptillfället. Du får således disponera hur du vill över möblerna, och de tidigare ägarnas släktingar kan inte kräva dem åter från dig om du inte samtycker till det. Jag råder dig att hänvisa till att du förvärvat möblerna då du köpte stugan och principen om att detta avtal ska hållas (pacta sunt servanda), 1 § avtalslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga och kom ihåg att du när som helst kan vända dig till Lawline igen vid ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare