FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/04/2021

Vem har rätt till vårt gemensamma hus vid skilsmässa om den ena har betalat mer än den andra

Hur gör man med det gemensamma huset vid en skilsmässa? Om min ex vill inte dela och sa att han betalade mer då räknar att huset är hans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni har gjort en ansökan om skilsmässa och betänketiden gått ut, ska en bodelning göras 9:1 äktenskapsbalken. Bodelningen bygger på att alla era tillgångar och skulder ska delas lika mellan er. Värderingen ska utgå från den tidpunkten då ni lämnade in ansökan om skilsmässa, se 9:2 äktenskapsbalken.

Vad ingår i en bodelning

Om ni inte har avtalat speciellt om vem som äger vad genom äktenskapsförord, anses allt ni äger oavsett vem som har betalat för egendomen vara er gemensamma. Det kallas gifträttgods, se 7:1 äktenskapsbalken. Även skulder och egna sparpengar ska räknas in.

Er gemensamma bostad

Även om din ex. man har betalat mer av huset räknas det som er gemensamma bostad, 7:4 äktenskapsbalken.

Bodelningsförrättare

Om ni mot förmodan inte kan komma överens, kan du ansöka till den domstol som ligger i den kommun där du bor om en bodelningsförrättare se 17:1 äktenskapsbalken. Bodelningsförrättaren kallar er då till en förrättning där allt delas upp enligt ovan nämnda regler. Bodelningsförrättaren kommer att kräva ersättning för arbetet som ni gemensamt får betala, se 17:7 äktenskapsbalken.

Sammanfattning

Trots att din ex. man har betalat mer av huset tillhör det dig lika mycket. Om du inte vill gå så långt som till domstol, hjälper vi på Lawline gärna med ett bodelningsavtal. Du är varmt välkommen att kontakta oss för vidare hjälp.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare