Vem har rätt till huset vid dödsfall?

Min man och jag har varit gifta i 20 år. Vi har inga gemensamma barn, dock särkullbarn. Huset vi bor i har jag ägt sedan det byggdes för 32 år sedan, jag har alltid stått som ensam ägare och gör så fortfarande. Min man äger inget av huset. Om min man avlider före mig - har hans barn rätt till halva huset? Vi vill inte att det ska bli så, min man har aldrig fått träffa sin dotter och har ingen kontakt med henne.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta svar beror lite på. Du köpte huset 12 år innan ni gifte er, men det är oklart om du var sambo med din nuvarande man då. Det skulle kunna vara så att huset är ägt genom dold samäganderätt.

För att det ska bli dold samäganderätt krävs det att huset förvärvades i syfte att ni skulle bo där tillsammans, att din man på något sätt underlättade köpet genom ekonomiskt tillskott (kanske har betalat för något annat stort i hushållet, bil till exempel), att din man förstod att det ekonomiska tillskottet hade som syfte att ni skulle ha samäganderätt och att det föreligger en gemensam partsvilja om att huset ska vara samägt. Om detta uppfylls är halva huset din mans egendom och kan ingå vid ett arv. För att undvika detta kan ni skriva ett testamente för att reglera hur arvet ska se ut till särkullbarnen. Om din man har annan egendom kan den istället ingå i arvet och huset kan förbli ditt. Barnets arvsrätt kan också begränsas på så sätt att hon endast har rätt till laglotten, vilket är hälften av arvslotten, se 7 kap 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K7)

Om kriterierna för dold samäganderätt inte uppfylls är du ensam ägare av huset och din mans barn kan inte på något sätt kräva halva huset.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare