Vem har rätt till bostad vid skilsmässa?

Hej!

Jag och min man ska skilja oss och då vill han bo kvar i bostaden och jag flyttar.

Det jag funderar på är vad gäller när de är han som står som köpare på lägenheten och på lånet. (Vi flyttade in tillsammans vid köpet)

Behöver han köpa ut mig eller har jag inte rätt till något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad händer med egendomen vid äktenskapets upplösande?

Reglerna om äktenskap hittar vi i äktenskapsbalken, som följande kommer att benämnas som "ÄktB". När ett äktenskap upplöses ska det ske en bodelning (9 kap 1 § ÄktB). Bodelning är en fördelning mellan makars egendom och i bodelningen är det makarnas giftorättsgods som ska ingå (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap 1§ ÄktB). Dvs. allt förutom den egendom som ni har gjort enskild genom antingen äktenskapsförord eller om någon av er exempelvis fått en gåva med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda. Har ni därför inte skrivit något äktenskapsförord om att lägenheten skulle utgöra din makes enskilda ingår denna i bodelningen.

Själva bodelningen går sedan till på så sätt att man först beräknar makarnas andel i boet (11 kap. 1 § ÄktB). Efter att man beräknat båda makarnas andel gör man avdrag för eventuella skulder från respektive makes giftorättsgods (11 kap. 2 § ÄktB). Det som sedan blir över från respektive make räknas ihop och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Efter detta ska en lottläggning ske, dvs. man avgör vem som får vad och egendomen fördelas mellan makarna (11 kap. 7 § ÄktB). Är ni inte överens om hur egendomen ska fördelas kan ni anlita en bodelningsförättare som hjälper er att fördela egendomen.

Vem får lägenheten vid en bodelning?

Att din man står som köpare på lägenheten och på lånet påverkar alltså inte, så länge ni inte har skrivit ett äktenskapsförord gällande lägenheten, att denna ska fördelas lika mellan er. I frågan framgår det att din man ska bo kvar i lägenheten och du flytta ut. Eftersom ni båda äger lika mycket av lägenheten ska du få kompensation antingen i form av annan egendom eller genom att han köper ut dig. Är ni däremot inte överens om vem som ska bo kvar i lägenheten finns det en regel som säger att den som bäst behöver bostaden är den som har rätt att få den avräknad på sin lott (11 kap. 8 § ÄktB). Vid bedömningen om vem som bäst behöver bostaden tar man bl.a. hänsyn till vem som har vårdnaden om gemensamma barn, ekonomiska förhållanden och den andre makes möjlighet att skaffa annan bostad.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Sara HrnicRådgivare