FrågaFAMILJERÄTTFaderskap12/07/2018

Vem har rätt att begära DNA-prov för att fastställa faderskap?

Om två vuxna personer kommer överens angående privat donation av manligt attribut och skrivit kontrakt gällande framtida åtaganden vem har då rätten att utkräva dna test för faställande av biologiska föräldrar?.Mvh C.R.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga rör s.k. positiv faderskapstalan vilken bara kan föras av barnet, modern eller socialnämnden (3 kap. 5 § Föräldrabalken). Om man vill fastställa faderskap ska talan väckas av barnet, men mamman kan föra barnets talan och begära utredning.

Därutöver är socialnämnden skyldig att utreda vem som är pappa till barnet och kan därför också begära DNA-prov (2 kap. 1 § Föräldrabalken). Däremot har inte den eventuella pappan någon rätt att begära DNA-prov.

Detta innebär kortfattat att om mamman (eller barnet via mamman) begär en utredning kan det begäras att DNA-prov lämnas. Om socialnämnden utreder vem som är pappa kan även nämnden begära att sådant prov lämnas. I faderskapsmål kan rätten på yrkande av någon av parterna besluta att DNA-prov ska tas bland annat för att fastställa om mannen det förs talan mot är pappa eller ej (1 § Lag om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare