Vem har rätt att ärva min farbror?

Min farbror som inte har några egna barn är gift med en kvinna som har två barn. Min far och jag undrar om dessa särkullbarn har rätt till arv efter farbrodern? Om nu hon går bort innan farbrodern, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga rör arv blir Ärvdabalken (ÄB) tillämplig för att utreda din fråga.

Det korta svaret på din fråga är att din farbrors frus särkullsbarn inte har rätt till något arv från din farbror, om inte din farbror har upprättat ett testamente där det står att dem ska ärva honom. Detta beror på att fruns barn inte finns med i din farbrors uppstigande eller nedstigande led, av vilka som har rätt att ärva honom. För att förtydliga mitt svar kommer jag därför ställa upp vilka som har rätt att ärva din farbror.

Till att börja med är det den avlidens bröstarvingar som har rätt att ärva sin förälder med lika lott. Det vill säga den avlidnes barn har rätt att ärva sin förälder med lika del av arvet, 2 kap. 1 § ÄB.

Om det dock inte finns några barn i bilden, men en make/a finns med (vilket det gör i ert fall) ärver makan den avlidne med fri förfoganderätt. Det vill säga er farbrors fru kommer ärva er farbror med full äganderätt till hans tillgångar, 3 kap. 1 § ÄB. Detta för att de var gifta.

Efter att er farbrors fru avlider kommer er farbrors efterarvingar få ärva den del som finns kvar (om det finns något kvar det vill säga ) av er farbrors arv och som efterarvingarna har väntat på, på grund av att makan ärvde först. Detta innebär i ert fall att er farbrors föräldrar får den del av arvet som är kvar. Men om föräldrarna inte lever, delar farbrorns syskon på arvet. Och om inte syskonen till farbrorn lever, ärver syskonbarnen istället. Vilket bli ni i frågan, enligt 2 kap 2 § ÄB.

Förtydligande av arvsklasserna (förstår att det är otydligt i textform):

1. Första arvsklass: Först ärver den avlidens barn. Men om make/maka finns med i bilden, ärver denne först och när denne avlider ärver sedan barnen deras lotter av sin avlidne förälder. 2 kap. 1 § ÄB.

2. Andra arvsklass:Men om det inte finns med barn i bilden, ärver den avlidnes föräldrar. Om det inte finns föräldrar till den avlidne, ärver den avlidens syskon. Finns det inga syskon ärver syskonbarnen. 2 kap. 2 § ÄB.

3. Tredje arvsklass: Men om inga barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn lever, tar farföräldrar och morföräldrar arvet och delar lika lott. 2 kap. 3 § ÄB.

4. Och sista alternativet, om det inte finns någon av dessa ovan nämna arvingar i liv till den avliden, tillfaller den avlidnes arv den allmänna arvsfonden. 5 kap. 1 § ÄB.

Observera att arvet måste tillfallas i denna arvsordning och att arv endast kan tilldelas den som är vid liv, 1 kap 1 § ÄB. Det vill säga att man börjar kolla i första arvsklassen om det finns arvingar och om inte går man till nästa arvsklass och så vidare… Och om det inte finns någon arvinge i liv från någon arvsklass, tillfaller den avlidnes arv den allmänna arvsfonden, 5 kap. 1 § ÄB.

Som ni ser ärver alltså inte er farbrors frus särkullsbarn er farbror, eftersom de inte tillhör någon av arvsklasserna till er farbror.

Och gällande er fråga ifall er farbrors fru avlider innan honom så har hennes särkullsbarn rätt till sitt arv direkt om de så önskar, 3 kap. 1 § ÄB. Dock kan särkullsbarnen avstå sin rätt att genast få ut sitt arv till förmån för den efterlevandemaken, det vill säga er farbror i detta fall. Särkullsbarnen blir då efterarvingar till sin mamma.

Hoppas att ni fick svar på er fråga, annars är det bara att ni kontaktar oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare