Vem har ansvar för skador en hund orsakar på hunddagis?

Jag har blivit biten av en hund på jobbet (hunddagis) vilket resulterade i 3 nätter på sjukhus, operation, nu sjukskriven i 10 dagar, samt inbokade besök hos arbetsterapeut, såret kommer med största sannolikhet leda till ett stort ärr. Min chef har gjort en skadeanmälan till min arbetsförsäkring och jag undrar nu om de är några fler försäkringar jag ska vända mig till? Kan jag be om skadestånd från ägaren av hunden trots att hunden var på dagis när händelsen skedde? Hur går jag till väga om jag ska be om skadestånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Till att börja med vill jag beklaga din situation och hoppas att du mår bra trots omständigheterna!

För skador som orsakas av hundar gäller strikt skadeståndsansvar. Det betyder att hundens ägare eller innehavare ska ersätta skador som hunden har orsakat oavsett om personen varit oaktsam eller inte. Innehavare är en person som har tagit emot hunden för underhåll eller nyttjande t.ex. en fodervärd eller hunddagis. Det innebär i det här fallet att det troligtvis är hunddagiset som är ansvariga för skador som hunden orsakat, och inte ägaren till hunden (19 § i lag om tillsyn över hundar och katter). Din arbetsgivare har ansvar för skador som du orsakar på jobbet (så kallat principalansvar, se 3 kap. 1 § Skadeståndslagen) så du kan i princip aldrig själv bli skadeståndsskyldig för skador du orsakar på jobbet.

Om du har kostnader som inte täcks av arbetsförsäkringen kan du vända dig till Försäkringskassan och ansöka om ersättning, läs mer här. Om du har en privat sjukförsäkring kan du naturligtvis även vända dig till ditt försäkringsbolag.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare