FrågaFAMILJERÄTTFaderskap05/05/2018

Vem får ta ut föräldrapenning för ett barn?

Hej jag undra hur det blir med föräldraledigheten när pappa mamma inte är tillsammans sen han viste att jag var gravid... nu kräver han DNA test och min frågan är om det visa sig att han är pappan och han skriver på att han är pappan går föräldraledigheten automatisk till pappan då

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Inom föräldrapenningen görs det skillnad på att vara vårdnadshavare och att vara förälder. Båda kan ta ut föräldrapenning, men bara den som är vårdnadshavare får en självständig rätt att fördela föräldrapenningen. Den som är ensam vårdnadshavare har därmed möjlighet att avstå föräldrapenning till den andre föräldern, men det blir vårdnadshavaren som tilldelas samtliga dagar.

Efter ett DNA-test kan faderskapet klarläggas om det finns tveksamheter kring det. Har sedan faderskapet bekräftats och gemensam vårdnad beslutats har fadern automatiskt rätt till föräldrapenning. I de fall modern inte vill tillerkänna fadern vårdnaden kan saken avgöras i domstol om han begär det.

Föräldradagarna tilldelas därmed endast vårdnadshavare.

Om du vill läsa mer om försäkringskassans regler kring föräldrapenning kan du klicka på länken: Föräldrapenning 2002:1 vers 14

Lycka till med det nya lilla livet!

Jennie NilssonRådgivare