FrågaFAMILJERÄTTGod man06/01/2019

Vem får lov att överta behörighet att rättshandla åt anhörig när den tidigare behöriga inte kan fortsätta uppdraget?

Sonen sköter sin djupt dementa mors vardagsekonomi idag. Då sonen nyligen också fått en demensdiagnos undrar jag om jag som svärdotter kan få anhörigbehörighet och överta svärmors ekonomi. Hon har ingen fastighet eller besparingar, är på ett boende och räknas som fattigpensionär. Är det banken som i så fall ska godkänna det? Om det är möjligt vilka papper för ändamålet kan tänkas behövas?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver anhörigbehörighet utgår jag från att sonen har skött sin mors ekonomi med stöd i föräldrabalken (FB) 17 kap.

Behörighet för anhöriga att sköta ekonomin för annans räkning kan enbart ges till vissa anhöriga och där räknas inte svärdöttrar med, FB 17:2. Det innebär att du som svärdotter dessvärre inte kan överta den rollen som sonen hade.

Ett alternativ är att istället bli god man för din svärmor. Det skulle innebära att du övertar rätten att sköta din svärmors vardagsekonomi och annat som din svärmor på grund av sitt hälsotillstånd behöver hjälp med, FB 11:4.

För att bli god man krävs det att din svärmor skickar in en ansökan till domstolen. Om hennes hälsotillstånd är så allvarligt att hon inte förstår vad hon samtycker till kan en nära släkting, till exempel hennes son, skicka in en ansökan i hennes ställe, FB 11:15. I ansökan kan du föreslås som god man vilket rätten kommer att ta hänsyn till när de utser en god man, FB 11:12.

Ansökan om god man skickar ni till tingsrätten i den kommun där din svärmor är folkbokförd. På kommunens hemsida finns ofta blanketter färdiga är att fyllas i. Den information som behövs skiljer sig något från kommun till kommun, men inkluderar generellt följande uppgifter:

- Vad din svärmor behöver hjälp med
- Förslag på god man, det vill säga du
- Skriftligt samtycke från din svärmor (om ett sådant kan ges)
- Läkarintyg

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare