FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis17/08/2018

Vem får kopia på en polisanmälan och vad kommer innehållet i anmälan vara?

Gjorde en polisanmälan gällande sabotage på bilen jag körde. OBS att den var skriven på min särbo. Hur som helst hade någon i tid och otid lossat på bultarna och det förekom just då även hot mot mig. I anmälan tog jag upp detaljer och även mina egna funderingar över vilka personer det kunde vara. Till saken hör att jag misstänkte min särbo ett tag. Anmälan lades ner, men döm om min förvåning då min särbo erhållit en kopia på min anmälan. Det är till viss del förståeligt då han var registrerad ägare på bilen, men har de verkligen rätt att även utelämna detaljer i anmälan? Jag ifrågasatte detta och enligt polisen har de rätt att göra så. Tycker det verkar mycket oseriöst.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående kopian till din särbo

Där har du förstått helt rätt. Eftersom det är din särbo som står som ägare till bilen så kommer din särbo vara målsägande i anmälan om skadegörelse på bilen. Vid upprättande av polisanmälan skickas kopian till målsägande.

Angående innehållet i polisanmälan

De personer som mottar en polisanmälda har en utbildning och har fått vissa direktiv på hur en polisanmälan ska skrivas. Direktiven kan exempelvis vara att hålla en polisanmälan kortfattad vilket kan betyda att anmälningsupptagaren sållar vissa uppgifter. Om det är känsliga uppgifter som inte bör komma ut till målsägande finns det möjlighet för anmälningsupptagaren att skriva dessa i ett PM som inte syns i den polisanmälan som skickas ut till målsägande. Om det är uppgifter du anser har vikt för polisanmälan så finns det möjlighet för dig att göra en tilläggsanmälan med dessa kompletterade uppgifter. Detta gör du genom att ringa 11414 eller besöka en polisstation. Dessa kompletterade uppgifter kommer då att påföras till grundanmälan.

Om det visar sig vara uppgifter som förundersökningsledaren bedömer vara av sådan vikt att det finns möjlighet att lösa ärendet så kan de ta upp ärendet till utredning igen.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänligen

Frida LarssonRådgivare