FrågaFAMILJERÄTTGod man21/04/2018

Vem får bli god man och vilka andra möjligheter finns det för en sambo att sköta sin sjuka sambos angelägenheter?

Hello!

I've been refused as god man to my sambo, 15 years living together, by the justification that I don't speak swedish even though I have been handling all his issues since he had a stroke 2 months ago.

Besides, the authorities refuse to talk directly to him and he doesn't want a stranger person to be his god man, he wants me.

I'm feeling discriminated and humiliating because the authorities assume I'm incompetent just because I don't speak swedish.

Please, help us.

Lawline svarar

(English translation below)

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vem som får bli god man finns i 11 kap. föräldrabalken. Enligt lagen får den som är rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig blir god man. Ett ytterligare krav som ställs på en god man är att denne inte själv har en förvaltare (11 kap. 12 § första och tredje stycket). Det finns alltså inget krav i lagen på att den som är god man måste prata svenska, men en lämplighetsprövning görs av överförmyndarförvaltningen i varje enskilt fall. Beslutet som överförmyndarförvaltningen fattar går att överklaga i domstol, som då prövar om beslutet att neka dig som god man är riktigt eller om tvärtemot ska få vara god man till din sambo.

Det kan finnas andra möjligheter för er att tillgå, exempelvis kan din sambo upprätta en framtidsfullmakt med dig som fullmaktshavare. Enligt lagen om framtidsfullmakter kan en sådan fullmakt innebära att fullmaktshavaren har rätt att sköta både personliga och ekonomiska angelägenheter åt fullmaktsgivaren om denne på grund av sjukdom inte längre kan sköta samma angelägenheter själv (1 & 2 §§). För att det ska vara möjligt att upprätta en framtidsfullmakt krävs dock att din sambo i dagsläget är i ett sådant friskt tillstånd att han anses kunna utfärda fullmakten.

En ytterligare möjlighet för dig att få sköta din sambos angelägenheter är den så kallade anhörigbehörigheten som regleras i 17 kap. föräldrabalken. Vad anhörigbehörighet innebär är att bland annat en sambo är behörig att ta hand om sin sambos ekonomiska angelägenheter om sambon insjuknar och inte själv kan göra det (1 §). Skillnaden mellan anhörigbehörighet och godmanskap är anhörigbehörigheten inte sträcker sig lika långt som godmanskapet. Medan en god man får hantera såväl ekonomiska som personliga och juridiska angelägenheter får en anhörig endast ta hand om ordinära ekonomiska angelägenheter, exempelvis att betala räkningar eller skattedeklarera.

Jag skulle råda er att först och främst fundera över vilket behov av hjälp din sambo har. Om det främst handlar om hjälp att sköta den dagliga livsföringen (betala räkningar etc.) har du som anhörig behörighet att hantera sådana angelägenheter den dag din sambo på grund av sjukdom inte kan göra det. Om din sambo är tillräckligt frisk i dagsläget kan han upprätta en framtidsfullmakt med dig som fullmaktshavare, som säger att du har rätt att sköta om hans angelägenheter när han inte längre kan göra det. Om din sambo däremot behöver hjälp med såväl ekonomiska som personliga och juridiska angelägenheter och därför behöver en god man finns möjligheten att överklaga överförmyndarförvaltningens beslut i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

________________________________

Hi!

Thank you for turning to Lawline with your question!

The legal requirements for a god man are found in 11 Ch. föräldrabalken. According to the law, he or she who is upright, experienced and otherwise suitable can become a god man. Another legal requirement for a god man is that he cannot have a god man himself (11 Ch. 12 §). Thus, there is no legal requirement demanding that a god man must speak Swedish, however överförmyndarförvaltningen (the authorities) assesses the suitability in every individual case. The assessment made by the authorities can be appeal against in court. The court then investigates whether or not the decision to not allow you as a god man is correct. If the court finds it incorrect you are allowed to become god man for your sambo.

There are other possibilities for you to be able to handle your sambo's issues, for example he can establish a framtidsfullmakt (a power of attorney for the future) with you as his agent. According to lagen om framtidsfullmakter a framtidsfullmakt means that the agent is entitled to handle both personal and financial affairs of the grantor (your sambo) if the grantor due to illness cannot handle the same affairs himself (1 & 2 §§). For it to be possible to establish a framtidsfullmakt your sambo needs to be considered healthy enough to make such a decision.

Another possibility for you to be able to handle your sambo's issues is the so called anhörigbehörigheten (relative competence) regulated in 17 Ch. föräldrabalken. What anhörigbehörighet means is that a sambo as a relative has the legal competence to take care of his or her sambo's financial affairs if the sambo cannot handle them himself (1 §). The difference between anhörigbehörighet and godmanskap is that anhörigbehörighet entitles the relative to take care of ordinary financial affairs, such as paying bills and taxes, whereas a god man can handle both financial, personal and legal issues.

My advice is that you first of all consider what type of help your sambo needs. If he mainly needs help with ordinary financial affairs the anhörigbehörighet will entitle you to handle these matters. If your sambo is healthy enough he can establish a framtidsfullmakt with you listed as his agent. If however your sambo needs help taking care of both financial, personal and legal affairs and therefore needs a god man you have the possibility to appeal against the assessment made by the authorities.

I hope you got the answer to your question, if you have further questions you are welcome to contact Lawline again!

Sincerely,

Lawline RådgivareRådgivare