Vem betalar veterinärskostnaderna efter att min hund blivit biten?

Jag hade precis påbörjat min promenad med min lilla hund. Har alltid koppel på henne. Plötsligt dyker en lösspringande hund upp o angriper min hund. Han släpper inte taget om henne. Och hon ligger på rygg. Jag kan inte ta bort den hunden och ropar på hjälp, efter en stund kommer en man och hjälper mej att ta bort den lösspringande hunden. Jag tar min o bär hem henne. Mannen ser till att den lösa hunden kommer till sitt hem.

2 dagar senare besöker jag veterinären för undersökning av skadorna, hon har en del bitsår, skador i öronen o ögonen.

Vem betalar mina veterinärkostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lagen om tillsyn över hunder och katter. I denna lag framgår av dess 19 paragraf att ägaren eller innehavaren av hunden har ett strikt ansvar för den skada som hunden de äger orsakar.

Det är ägaren eller den som innehade hunden som är skyldig att ersätta dina veterinärkostnader förutsatt att undersökningen var medicinskt grundad. Får du tag på ägaren till hunden bör du kräva ersättning för dina skador från denne med hot om stämning. Du kan även anmäla attacken till länsstyrelsen så att den aggressiva hunden kan omhändertas om länsstyrelsen bedömer det vara nödvändigt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare