Vem betalar skada som orsakats av hund på en annan hund?

Min hund har blivit attackerade och blev biten på en annan hund. Han var på Södra Djursjukhuset som har blivit opererat. Idag 22 i juni hämtar jag honom. Den person som promenera med andra hunden kunde inte kontrollera hunden. Den ägare jag berättade sekvenser.

Nu på måndag jag ska få faktura ungefär 36 000 kr. Jag behöver en råd hur jag ska göra.

Ägaren skyller på den andra tjejen,ägare har inte försäkring till hunden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid skador som orsakas av hundar gäller lagen om tillsyn över hundar och katter. Enligt 19 § ska en skada som orsakas av en hund ersättas av dess ägare eller innehavare. Detta gäller även om han eller hon inte har vållat skadan. Med andra ord gäller ett så kallat strikt ansvar, ägaren ska ersätta skadan även om den skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Vidare följer av paragrafen att det som ägaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som faktiskt har orsakat skadan.

Enligt konsumenternas webbplats är storleken på skadeståndet ofta lika stort veterinärkostnaderna, om en hund har orsakat skada på en annan hund. Om dessa dock är väldigt höga så är det inte alltid säkert att den som lidit skadan får så högt belopp i skadestånd. I dessa fall är det vanligt att djurförsäkringen hjälper till med att stå för kostnaderna.

I ditt fall råder jag dig att kontakta ägaren till hunden och begära skadestånd direkt från honom eller henne. Om denne vägrar så finns en möjlighet att föra talan om skadeståndsskyldighet vid tingsrätten.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare