FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/04/2019

Vem betalar självrisk vid försäkringsfall?

Hej, våran bostadsföreningen bestämde att alla radiatorer skulle bytas, så dom anlita en rörmokarfirma som utförde arbetet. Två dagar senare ser jag att vårat fiskbensparkett har rest sig och vi har en vattenskada. Ringer rörmokaren han kommer ut å tittar å säger att han ska lösa det utan försäkringsbolag.

Vi anmäler vattenskadan till styrelsen, och inget händer mer än att de kommer en fastighetsskötare och stänger av ventilen till elementet, och dom gör ingenting mer än så, inte dom tre una som försäkringsbolaget säger att dom ska.dom vägrar anmäla skadan på den kollektiva bostadsrättsförsäkringen. Vi får ringa och maila i över 3 månader. Nu är den anmäld från dom samt har rörmokaren anmält skadan, alla parter har Länsförsäkringar.

Nu har vi fått reda på att vi ska betala 11500kr självrisk och åldersavdrag, när vi inte ens haft ett val att säga nej till att jobbet ska utföras. Vem ska betala våra 11500kr, ställa skadeståndskrav till rörmokaren? Och till styrelsen ? Tacksam för svar, får ingen hjälp, inte ens från vårat försäkringsbolag. Det har gått 7 månader nu, de måste få ett slut.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att du anmält skadan till ditt försäkringsbolag, ska du kräva självrisken från rörmokaren, eftersom det verkar som att det var hen som vållade (orsakade) skadan. En möjlig anledning till att rörmokaren ville lösa problemet utan att involvera sitt försäkringsbolag är att självrisken för hen med största sannolikhet är väldigt hög. Däremot skall den som vållat skada ersätta den enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen, om detta görs genom en ansvarsförsäkring eller betalas direkt från egna medel spelar ingen roll, du ska inte behöva betala för en skada du inte orsakat. Det är alltså antingen rörmokaren eller hans försäkringsbolag som ska betala de 11 500kr som ni betalat i självrisk.

Om ni har problem med ert eget försäkringsbolag rekommenderar jag att ni kräver att få en ny handläggare. Om rörmokaren och/eller hens försäkringsbolag vägrar betala självrisken till dig eller ditt försäkringsbolag kan ni kontakta en jurist för att ta ärendet vidare, det kan ni göra via vår hemsida eller per telefon.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare