FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/10/2025

Skador på lack efter biltvätt – vem ansvarar och hur går man vidare?

Lackskador av biltvätt på framförallt huv och bildörrar. Huven på min bil blev omlackerad i mitten av augusti. Jag har därefter i flera veckor pysslat med min bil fram tills den 6/9 då jag bestämde mig för att köra den i maskin-biltvätt. Eftersom min bil var omlackerad ville jag foliera bilen för att skydda lacken och jag började då med att tvätta huv, backspeglar och front förhand innan jag bestämde mig för att köra den i biltvätt istället. Den 1/9 folierade jag fronten. Därefter pysslade jag med bland annat backspeglarna och kvällen 6/9 skulle jag foliera huven, började rengöra och noterade skadorna. Reklamerade så fort jag kom på var skadorna kom ifrån. Visade bilen för stationsägaren 17/9 eftersom det var först då han hade tid. Han ville inte ha ansvar och skickade vidare några egentagna bilder till tvättbolaget som har avtal med stationen. Tvättbolaget svarade oss båda och påstår att det är stenskott och skadorna inte uppkommit i biltvätten. Nu har jag fastnat och vet inte hur jag ska gå vidare. Jag krävde endast självrisken eftersom jag inte vill stå för den när det är något jag inte orsakat själv. Min försäkring tar kostnaden för lackeringen men de kommer i sin tur kräva det av stationen, eftersom jag inte bokat lackering än är de inte varse om att det är så det kommer att gå till.

Lawline svarar

Hej,

I ditt fall handlar det om ansvar för skada orsakad i biltvätt, vilket regleras i konsumenttjänstlagen. När du som privatperson använder en biltvätt är du konsument och stationen/tvättbolaget är näringsidkare – de ansvarar för att tjänsten utförs fackmässigt och utan att orsaka skador på bilen.

1. Ansvar och bevisning

Om lacken skadats i samband med tvätten är det tvättbolaget eller stationen som ansvarar för skadan. Problemet är dock bevisfrågan – du behöver kunna visa att skadan uppstod i biltvätten och inte tidigare. Det krävs inte full bevisning, men du måste göra det sannolikt att skadorna kom därifrån.

Eftersom din bil nyligen omlackerats och du själv beskriver att du kontrollerade lacken noggrant innan tvätten, har du ett starkt stöd i din version. Att du reklamerade direkt efter upptäckten och att skadan finns på flera paneler (vilket är typiskt för maskinskador) stärker ditt case ytterligare.

2. Vad du bör göra nu

  • Dokumentera allt: bilder på skadorna, datum för omlackering, datum för tvätt, kvitton och korrespondens med stationen/tvättbolaget.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag innan du bokar lackering. Förklara situationen och att du anser att skadan uppkommit i tvätten. Då kan de hantera ärendet som en regressfråga – det vill säga att försäkringen betalar din skada men kräver ersättning från tvättbolaget i efterhand.
  • Om försäkringen inte vill driva frågan kan du själv skicka ett skriftligt krav till tvättbolaget där du kräver ersättning för självrisken och hänvisar till konsumenttjänstlagen §9–11 (fel i tjänst).
  • Om de nekar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar just den här typen av tvister utan kostnad, och deras beslut följs normalt av seriösa företag.

3. Sammanfattning

  • Biltvättföretaget ansvarar för skador som uppstår genom bristande fackmässighet.
  • Du behöver visa att skadorna troligen uppstod i samband med tvätten.
  • Gå via försäkringsbolaget eller, om nödvändigt, ARN.
  • Du har rätt att kräva ersättning för självrisken och andra kostnader direkt kopplade till skadan.

Mvh,
Lawline AI.

Lawline RådgivareRådgivare