Vem betalar returfrakt vid reklamationsärende?

Vem står för returfrakten vid reklamation av vara om varan är köpt via till exempel letsdeal.se som säljer den för något annat företag? Säljaren säger att företaget begär att varan skickas till fabriken för undersökning för att säkerställa att jag inte orsakat felet och kräver då att jag godkänner att jag står för frakten om de lyckas bevisa att det är mitt fel, ska jag godkänna detta då jag vet att jag ej orsakat skadan? Kan jag behöva betala ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller köp av vara mellan privatperson och näringsidkare gäller Konsumentköplag (1990:932) (KKL).

Betalar köpare eller säljare returfrakt vid reklamation?

Vid reklamation av en vara som är felaktig ska köparen enligt 30 § KKL ha rätt till ersättning för den skada denne har lidit föutsatt att säljaren inte kan bevisa att felet i varan var orsakat av något eller någon utanför dennes kontroll. I denna ersättning inbegrips även merkostnader såsom returfrakt vid reklamation.

Kan säljare kräva att man står för returfrakten om felet anses orsakad av köparen?

Ja, är varan skadad av köparen själv blir reklamation inte aktuellt och säljaren ska då inte bära något ansvar. Med detta försvinner även köparens rätt till ersättning för merkostnader såsom returfrakt vid reklamation.

Vad bör du göra?

Om du vet att skadan inte är orsakad av dig som köpare bör du godkänna att du står för returfrakten om de skulle kunna bevisa att felet är orsakat av dig. Skulle företaget du köpte varan av trots dessa omständigheter påstå att skadan är orsakad av dig som köpare även fast så inte är fallet, bör du vända dig till allmänna reklamationsnämnden för att få kostnadsfri hjälp i att driva ärendet vidare.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare