Vem betalar när någon flyttar ut?

Hej! Jag har en vän som separerat från sin tjej. Tillsammans äger de ett hus, hälften var. Han har flyttat från huset men betalar fortfarande för hälften. Nu har hon hittat en lägenhet och tänker flytta från huset och vill inte betala mer för det, vilket innebär att han då ska behöva betala för sin nya bostad och deras gemensamt ägda hus. Hur fungerar detta? Han vill såklart inte betala allt och ingen har råd att lösa ut den andra, men måste inte båda parter betala?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt står alla för sina egna skulder, oavsett om de är gifta eller sambos (jfr. t.ex. 1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det finns alltså ingen möjlighet för den som flyttar ut att utan vidare sluta betala en skuld hon har. Ifall de är solidariskt ansvariga för en skuld, har en part som tvingas betala hela skulden rätt att kräva ersättning av den som undviker att betala.

Det finns dock visst stöd för att den som inte bor kvar i en bostad kan kräva den kvarboende på ersättning för att fortsätta nyttja en gemensamt ägd bostad (NJA 2006 s. 206).

Min rekommendation ifall ingen kan lösa ut den andra och båda har egna bostäder är att i så fall sälja den gemensamma bostaden, ifall ingen av dem vill betala för den.

Victor NilssonRådgivare