FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/09/2024

Vem beslutar och meddelar om indraget körkort vid fortkörning?

Hej, Har fått hem en bot från fortkörning på fartkamera. 118km uppmätt på en 80 väg. Det står att påföljderna är 4000kr böter. Betyder detta att mitt körkort inte kommer bli indraget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort

Ordningsbot från Polismyndigheten är en separat sak från indraget körkort, som behandlas av Transportstyrelsen. Även om du får 4000 kr i böter kan du fortfarande få indraget körkort. Enligt 5 kap. 3 § 4p. Körkortslagen ska ett körkort återkallas om körkortshavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa. Med ringa brott menas enligt förarbeten till lagen att omständigheterna vid brottet varit sådana att någon trafikfara i det enskilda fallet inte kan anses ha förelegat.

Meddelande av beslut

Enligt 7 kap. 4 § 2st. Körkortsförordningen ska Polismyndigheten underrätta Transportstyrelsen om bland annat om föreläggande av ordningsbot mot en individ som antecknats i belastningsregistret. När Transportstyrelsen fått del av denna information, vilket de inte får förrän efter att ordningsboten antecknats i ditt belastningsregister, kommer de att börja utreda om ditt körkort ska dras in.

Summering

Det finns en chans att ditt körkort dras in beroende på om omständigheterna kring din fortkörning varit ringa eller ej. Det är Transportstyrelsen som avgör och meddelar om ditt körkort dras in, ett beslut som de börjar utreda efter att ordningsboten antecknats i ditt belastningsregister.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare