Vem behöver betala under uppsägningstiden om den ena hittar boende snabbare?

jag och min sambo hyr en lögenhet i malmö och gjorde slut för 1 vecka sen och hon flyttade till sin kompis i sthlm 2 dagar efteråt på eget val där hon bor gratis.. nu ska vi säga upp lägenheten men hon vill inte betala halva hyran under uppsägnings tiden. vi båda står på kontraktet. och båda har adressen skrivna på lägenheten. får hon göra så, bara för hon hitta ett alternativt boende före mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni båda är skrivna på kontraktet och har en bindande uppsägningstid i förhållande till hyresvärden så är ditt ex avtalsrättsligt bunden att betala hälften av hyran även under uppsägningstiden, 12:5 jordabalken. Hade hon hyrt lägenheten ensam så hade hon inte kunnat utebli med hyran under uppsägningstiden för att det hon hittat en ny bostad innan uppsägningstiden var över och desamma gäller nu när ni båda är skrivna på hyreskontraktet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare