Vem bär bötesansvar när passagerare inte bär hjälm?

Om jag tx kör hem min kompis på motorcykel å hen inte har hjälm. Är det jag, hen eller båda som får böter om tx polisen skulle ta oss? Båda över 15 såklart.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ska en person åka motorcykel finns ett lagstadgat krav om att förare såväl som passagerare ska bära hjälm (4 kap. 9 § 1 pt. trafikförordningen). Är passageraren under 15 års ålder ansvarar föraren för att den underåriga passageraren bär hjälm. Om förare eller passagerare under 15 år inte bär hjälm vid framförande av motorcykeln så döms föraren till penningböter (14 kap. 3 § 1 pt. c trafikförordningen).

Är passageraren dock över 15 år så är det inte förarens ansvar att passageraren bär hjälm, utan det är passagerarens egna ansvar. Alltså är det passageraren som döms till penningböter om personen inte har hjälm på sig (14 kap. 8 § trafikförordningen). Skjutsar du din kompis och hen inte har hjälm på sig så är det endast din kompis som döms till böter.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare