Vem bär ansvaret för en hund som bitit en människa?

Jag gick med mina 2 hundar i skogen,kopplade. Då kommer en lös hund rusande. Springer rakt på mina hundar. Jag flyger iväg men håller fortfarande hundarna. En hundförare dyker upp o kopplar sin hund 2 meter fr mina vilket gör att de ryker ihop igen,jag flyger en gång till. I tumultet blir jag svårt biten flera gånger o även i armen. Fick åka till akuten o sy. Kontaktade ägaren som inte vill ta på sig nåt ansvar . Jag begärde att han skulle kontakta sitt försäkringsbolag ang mina skador samt förstörda.föremål. Han tycker det var mina hundar som var orsaken. Vem har rätt och hur går jag vidare.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem av er som ska betala för skadan som hunden orsakat och hur du kan gå vidare.

Vem är ansvarig när en hund orsakar skador?
Regler om hundägares ansvar finns i lagen om tillsyn över hundar och katter. En hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för sin hund. Det innebär att hundägaren alltid ska ersätta skador som hunden orsakar, oavsett omständigheterna.

Du har alltså rätt om att ägaren av hunden ska ersätta dig för dina skador. Det spelar ingen roll om han tycker att dina hundar var orsaken till tumultet eftersom att han är ansvarig över sin hunds handlingar och det var hans hund som bet dig.

Vilka typer av skador kan du får ersättning för?
Regler om skadestånd finns i skadeståndslagen. Förutsättningen för att få skadestånd är att du har lidit sakskada eller personskada. Du kan kräva ersättning för inkomstförlust, sjukvårdskostnader, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadorna.

I ditt fall innebär detta att dina sjukvårdskostnader ska bli ersatta av hundägaren. Det framgår inte i frågan om den andra hunden skadade dina hundar men om den gjorde det och dina hundar fått åka till veterinären ska även dessa kostnader ersättas.

Hur ska du nu gå vidare?
Du ska begära skadeståndet direkt från hundägaren. Om hundägaren vägrar att betala så har du inga andra möjligheter att kräva skadestånd än att vända dig till tingsrätten som får avgöra saken.

Behöver du vår hjälp med att skriva och skicka ett skadeståndskrav till hundägaren eller att skriva en stämningsansökan till tingsrätten så kan du vända dig till oss och boka tid med en jurist. Mer information om att boka en jurist hittar du här!

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare