Vem bär ansvar vid ett hundangrepp?

Hej min son var ute med sin hund i koppel möter en kvinna som också är ute med sin hund små prata lite sen vill kvinnan pussa våran hund min son säjer nej felar gånger men hon böjer sig ner och gör det endå då markera hunden henne biter henne i ansiktet blir vi dömda även då hon gjort fel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din sons ansvar som hundägare
Hundägare har ett så kallat "strikt ansvar" för sin hund. Med det menas, att din son kommer få ersätta skadan oavsett vem av han och kvinnan som bär störst skuld för bettet (19 § Lagen om tillsyn över hundar och katter). Det spelar alltså ingen roll om din son försökte stoppa henne eftersom han som hundägare tyvärr bär ansvar för händelsen.

Ersättning
Om kvinnan väljer att kräva skadeståndet, så kommer det ske enligt reglerna i Skadeståndslagen. Gällande personskador kan ersättning handla om i princip vad som helst som vart en följd av hundens bett (inkomstförlust, sjukvårdskostnader m.m 5 kap. 1 § Skadeståndslagen).

Din sons personliga ansvar
Vidare finns en chans att kvinnan skulle kunna väcka åtal för vållande till kroppsskada (8 kap. 3 § Brottsbalken). För det skulle krävas att din son kan anses varit oaktsam i hantering av hunden. Från det du beskriver skulle jag inte säga att chanserna för kvinnan att nå framgång med ett sådant åtal är särskilt stor. Det blir svårt att bevisa någon oaktsam hantering av hunden från din sons sida, det låter inte heller som att han varit det.

Vad kan komma att hända nu?
Sammanfattningsvis verkar det troligast att din son får ett skadeståndsanspråk riktat mot sig, grundat på hans strikta ansvar för hunden. Att kvinnan skulle kunna väcka åtal i domstol för vållande till kroppsskada går dock inte att utesluta. Därför råder jag din son att betala ersättningen vid eventuellt skadeståndsanspråk, för att undvika konflikter och kostsamma processer.

Hoppas du fick svar på din fråga, du är varmt välkommen att höra av dig igen!

Sara HillRådgivare