Vem ärver vem vid flera, samtidiga dödsfall?

Hej,

Jag är sambo och har ett särkullbarn (omyndig). Min sambo har två särkullbarn (myndiga).

Vi håller på att upprätta ett testamente som ska innebära att den som överlever den andre ska kunna bo kvar i vårt gemensamma hus.

Jag har ett större investerat kapital i huset och äger en större procent av huset, dock är det införskaffat för gemensamt bruk.

-Om jag och mitt barn är med i en trafikolycka och dör samtidigt, vem ärver vem?

-Om mitt barn avlider med anledning av olyckan några dag efter mig, vem ärver vem?

-Kan vi komma runt det faktum att mitt barns pappa ärver eller kan han komma och begära del av huset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med dina frågor

Om både en arvinge och en arvlåtare avlider, på ett sådant sätt att det inte går att avgör vem som avlider först, antas det att arvingen avled först (1 kap 2 § Ärvdabalken). Om det går att fastställa att arvingen överlevde, om bara ett kort tag, gäller vanliga regler.

Ditt barn har inga bröstarvingar, men är under 18 år gammal. Endast personer över 18 kan skriva testamente (9 kap 1 § Ärvdabalken). Hen kan testamentera det hen har själv tjänat in till dock, förutsatt att 16 års ålder passerats.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor,

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare