Vem ärver vad? Fru, barn, särkullsbarn.

Min far har avlidit Och jag undrar om arvet efter honom.

Han har 2-barn sen tidigare och 2-barn i sitt nuvarande förhållande och gift med deras mor. Men alla barn har lämnat boet. Dom har 4 fastigheter som dom äger gemensamt var av dom bor i det ena. Och han har en del pengar på banken. Hur ska det fördelas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Förutsatt att din far och hans fru hade giftorättsgods (egendom som inte var enskild egendom se 7:2 Äktenskapsbalk) görs i första hand en bodelning mellan din far och hans nuvarande fru (9:1 Äktenskapsbalk). Egendomen delas lika mellan makarna (11:3 Äktenskapsbalk), och din fars andel ska sedan delas lika mellan hans fyra barn (2:1 Ärvdabalk). I och med att två av barnen är barn till hans fru så ska pengarna som dessa två syskon ska ärva gå till frun (3:1 Ärvdabalk). När sedan hon dör får dessa två barn arv efter båda sina föräldrar. De två barnen som inte är barn till frun har rätt att få ut sitt arv direkt (3:1 Ärvdabalk), och får då en fjärdedel av faderns egendom efter bodelning med frun var.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare