Vem ärver, särkullbarn eller make?

Min make och jag äger 1 fastighet gemensamt 50% var. Han har 2 st särkullebarn. I våras dog min man. Hur ser arvslotten ut för mig resp. Barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din man har två särkullbarn, ni har inga gemensamma barn, och du undrar hur arvet efter din avlidne make kommer fördelas.

I din situation blir Äktenskapsbalken tillämplig på bodelningen, medan Ärvdabalken blir tillämplig på arvsfrågan.

Bodelning

När ena maken dör kan en bodelning göras. Då kan den efterlevande maken begära att vardera sidan behåller sitt giftorättsgods (12 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Denna regel skyddar dig mot att behöva dela dina saker av boet med din makes särkullbarn.

Din makes särkullbarn kommer ärva

När en person går bort har personens bröstarvingar (barn) rätt till arvet (2 kap. 1 § ärvdabalken). Om det inte finns något testamente ärver alla barn lika mycket. Huvudregeln i 3 kap. 1 § är att den efterlevande maken ärver från den avlidna maken. Om det dock finns särkullbarn har du endast denna rätt om din makes särkullbarn väljer att först låta arvet gå till dig för att sedan ärva sin del när du har gått bort (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Du har dock en rätt att, inräknat det du fick genom bodelningen, få ut fyra gånger det prisbasbelopp som anges i 2 kap. 6-7 §§ Socialförsäkringsbalken. Under 2018 har prisbasbeloppet räknats till 45 500 kronor. Det blir alltså totalt 182000 kronor. Denna rätt har du så långt kvarlåtenskapen räcker (3 kap. 1 § Ärvdabalken).

Slutsats

Svaret på din fråga är alltså att din makes särkullbarn kommer ärva om de inte väljer att vänta med att få ut sitt arv tills du har gått bort. Du har dock en rätt att, inräknat det du fick genom bodelningen, få ett värde av 182000 kronor.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare