Vem ärver om min mamma har gift om sig?

Hej!

Hur funkar det med arv när min mamma och min styvpappa är gifta, dom har tre gemensamma barn.

Mamma har tre barn sen tidigare och han har ett barn sen tidigare, skulle arvet gå till alla barn eller bara deras tre gemensamma?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som kommer ärva om din mamma respektive din styvpappa skulle gå bort.

Arv regleras i Ärvdabalken. När en person går bort har personens bröstarvingar (barn) rätt till arvet (2 kap. 1 § ärvdabalken). Om det inte finns något testamente ärver alla barn lika mycket. Eftersom din mamma och din styvpappa var gifta ärver de dock av varandra först.

- Om din mamma går bort först: När din mamma går bort ärver din styvpappa hennes tillgångar. Deras tre gemensamma barnen måste vänta på att få ut sitt arv tills deras pappa också har gått bort. Din mammas tre barn sedan tidigare kan välja mellan att få ut arvet direkt eller först låta arvet gå till er styvpappa för att sedan ärva er del när han har gått bort (3 kap. 1 § ärvdabalken).

När din styvpappa går bort ärver de tre barn han har gemensamt med din mamma, hans barn sen tidigare, och din mammas barn sedan tidigare om de har valt att vänta med att få ut sitt arv (3 kap. 9 § ärvdabalken). Vid din styvpappas död skulle hälften av hans tillgångar anses komma från din mamma, vilket innebär att hennes bröstarvingar (de tre tidigare barnen och de tre gemensamma barnen) får dela på detta (3 kap. 2 § ärvdabalken).

Exempel: Om din mamma går bort först: Då får de tre barnen som hon har gemensamt med din styvpappa vänta med att få ut sitt arv. De tre barnen hon hade sedan tidigare får välja mellan att ta ut arvet direkt eller vänta till er styvpappa går bort. Om ni skulle vänta gäller följande; Om din styvpappa t.ex. har tillgångar för 1 000 000 kronor vid sin död kommer hälften anses komma från din mamma. Dessa 500 000 delar alla hennes sex barn på. Resterande 500 000 kronor kommer din styvpappas fyra barn (de tre gemensamma samt hans barn sedan tidigare) dela på. Man ärver alltså bara från sin egen förälder.

- Om din styvpappa går bort först: Då gäller samma sak som om din mamma går bort först. Det vill säga, de tre barnen han har med din mamma måste vänta till din mamma har gått bort innan de kan ärva något. Hans barn sedan tidigare kan välja mellan att få ut arvet direkt eller vänta till din mamma går bort.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare