Vem ärver om ena maken bara har enskild egendom

Hej! Min make och jag har ett äktenskapsförrod där det står att allt han äger samt all avkastning från detta skall vara hans enskilda egendom och att giftorätten inte skall gälla. (Har eget företag och hus). Varit gifta sen1996. Min make har inga barn men jag har 3 barn sen ett tidigare äktenskap. Vad händer om min make avlider före mig? Jag äger alltså ingenting i vårt äktenskap . Ärver hans föräldrar och syskon eller är det jag som ärver vilket han säger att det är. Mycket tacksam för svar då detta oroar mig mycket.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Din make har rätt i att du ärver hans egendom om han avlider före dig. Om den avlidna var gift, tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken enligt ärvdabalken 3:1. Dock blir din makes arvingar (föräldrarna i första hand eftersom han inte har några barn) efterarvingar, vilket betyder att de har rätt att få ut arvet efter din make när du avlider, se ärvdabalken 3:2. De har rätt till en kvotdel ur din kvarlåtenskap (dvs. inte en fastställd summa utan en kvotdel i en framtida förmögenhetsmassa), som alltså utgår först när du avlider.

Att din makes egendom är enskild egendom påverkar inte arvet. Enskild egendom ingår i kvarlåtenskapen, och du ärver kvarlåtenskapen. Däremot är det enbart din egendom som ingår i en bodelning om ni skulle skilja er. Då är det enbart din egendom, som är giftorättsgods om ni inte skriver äktenskapsförord avseende din egendom också, som ska delas på hälften, se äktenskapsbalken 10:1.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637 och äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare