Vem ärver om en förälder och ett barn avlider samtidigt?

Om en mor och myndig dotter avlider samtidigt, t ex i en flygolycka där det inte går att fastställa vem som dog först, hur fördelas arvet efter dem? Dottern har en far (och ett syskon på faderns sida). Modern har en förälder (samt två syskon med barn). Alltså gott om arvingar. Modern har inga andra barn förutom dottern och dottern har inga barn. Båda är singlar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tokar din fråga undrar du vad som händer med respektive persons arv om en mor och en dotter dör i en olycka och det inte går att fastställa vem som dött först. Eftersom din fråga handlar om arv kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Hur fördelas arvet mellan mamman och dottern?

Om en mor och hennes dotter skulle dö i en flygolycka eller att det av annan anledning inte går att avgöra vem av dem som dött först så ska man presumera att dottern dött först (1 kap 2 § ÄB).

Vad händer med dotterns arv?

Eftersom det presumeras att dottern är den som dör först då man inte kan avgöra vem som dött först så kommer mamman räknas som hon var i livet vid dotterns död och ärver då halva hennes kvarlåtenskap då dottern inte hade egna barn (1 kap 1 § och 2 kap 2 § första stycket ÄB). Detta kommer sen räknas som mammans kvarlåtenskap när hennes arv beräknas eftersom hon anses ha ärvt det av sin dotter.

Den andra halvan av dotterns kvarlåtenskap ärver hennes far (2 kap 2 § första stycket ÄB).

Detta betyder att dotterns mor och far ärver hälften var av dotterns kvarlåtenskap.

Vad händer med mammans arv?

Eftersom mamman inte hade några mer barn så kommer mammans föräldrar att ärva hälften var (2 kap 2 § första stycket ÄB). Eftersom mamman endast har en förälder kvar delar hennes syskon på den avlidna förälderns del (2 kap. 2 § andra stycket ÄB)

Detta betyder att mammans förälder som är i livet härver 1/2 av mammans kvartlåtenskap och hennes syskon ärver 1/4 var.

Elias BergmanRådgivare