Vem ärver om en arvtagare är avliden?

Hej, vem kommer ärva vid följande situationer, och hur mycket? En mamma har genom testamente tillskrivit sina två döttrar 60% och 40% av arvet. Båda döttrarna har två barn, varav ena dottern är gift (den med 60%). Scenario 1: den ogifta dottern dör, kommer hennes två barn att ärva hennes 40%, dvs 20% var eller får den andra dottern hela arvet? Scenario 2: den gifta dottern dör, kommer hennes man ärva hennes 60% eller är det hennes barn som istället delar på hennes andel? Eller ärver istället den andra dottern hela arvet? Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i ärvdabalken.

Scenario 1:

Jag uppfattar frågan som att dottern avlider innan mamman. I det här fallet framgår att dottern har två barn. Då endast den som lever vid arvlåtarens död kan ärva kommer barnen träda i sin mammas ställe och tilldelas en lika stor del av arvet (1 kap. 1 § ÄB och 2 kap. 1 § ÄB ). Det innebär att de, precis som du skriver, kommer ärva 20 % var.

Skulle dottern avlida efter sin mamma skulle arvet först tilldelas dottern och sedan tillfalla dotterns dödsbo när hon avlider. I realiteten innebär det att dotterns barn skulle ärva hennes 40 % av arvet (jfr. 2 kap. 1 § ÄB )

Scenario 2:

Svaret på frågan beror på om dottern avlidit innan sin mamma eller inte. Ifall att dottern avlider efter sin mamma ska precis som ovan beskrivits arvet först tilldelas dottern och sedan tillfalla hennes dödsbo när hon avlider. I Sverige har makar rätt att ärva varandra (3kap. 1 § ÄB). Eftersom att arvet ingår i dödsboet kommer då maken indirekt ärva hennes 60 % av arvet.

Ifall att dottern avlider innan mamman blir svaret annorlunda. Svensk arvsrätt utgår från arvsklasser, vilka reglerar i vilken ordningen arv fördelas. Mammans döttrar utgör bröstarvingar och befinner sig i den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Är dottern död träder hennes två barn i sin mammas ställe  (1 kap. 1 § ÄB och 2 kap. 1 § ÄB ). Det är således barnen till dottern som ärver 60 % av arvet vid en sådan situation. De tilldelas då 30 % var.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Klara LindblomRådgivare