Vem ärver när en make?

Hej,

Om vi har köpt hus tillsammans med min man fast på mina besparingar och där jag står för låntagare, har hans barn från tidigare äktenskap automatiskt arvedel i fall om hans bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att tillämpa Äktenskapsbalken och Ärvdabalken när jag besvarar din fråga.

Vem ärver när en make avlider?

När en make avlider ärvs dennes egendom av den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Arvingar som finns på den avlidnes sida får då vänta på sitt arv till dess att den överlevande maken själv avlider, detta kallas "efterarv" (3 kap. 2 § ÄB).

Däremot så kommer hans barn från tidigare äktenskap att vara särkullbarn. Ett särkullbarn kan begära sin laglott och får ta del av den direkt (7 kap. 3 § andrastycket ÄB). En laglott är hälften av den arvslott som tillkommer bröstarvingen. Dessa regler kommer att tillämpas om inget annat är testamenterat.

Vad ingår i arvet?

Vid en bortgång kommer en bodelning att göras mellan makarna. I bodelningen kommer allt giftorättsgods att ingå. Huvudregeln är att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Så som jag uppfattar det så är huset inte enskild egendom och kommer då att vara giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB).

Vid bodelningen räknar man ihop summan av giftorättsgodset och gör avdrag för skulder och det som sedan återstår delas lika (11 kap. 2-3§ ÄktB).

Slutord

Sammanfattningsvis så kan barnen från det tidigare äktenskapet kräva sin laglott och är huset det enda som finns att tillgå så anses det vara en del av deras arv. Jag skulle råda dig att ta hjälp av en jurist för att se över situationen och om du behöver upprätta ett äktenskapsförord.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare