Vem ärver när efterlevande make inte har arvingar?

Min mor var omgift. I hennes och hennes makes testamente så skrev de att jag som hennes enda arvinge skulle ärva hennes del av huset och att hennes make skulle få besittningsrätt. Efter att min mor hade avlidit så bestämdes det i bodelningen att jag stod som ägare till huset. Jag skrev ett hyreskontrakt med hennes make. Nu har även maken avlidit och en bodelning ska göras. I testamentet står det att jag även ärver det inre lösöret. Vem äger det yttre lösöret om makens föräldrar, morföräldrar och syskon inte längre är i livet? Det står att " Resterande del av kvarlåtenskapen fördelas enligt gällande lag".

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Om det inte finns några arvingar som är arvsberättigade efter din mors man så går hela arvet till din mors arvingar 3 kap. 8 § ÄB. I och med att du är din mors enda barn så betyder det att du ärver allt.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare