Vem ärver min pappas egendom om han har fyra barn sedan tidigare och har frun någon arvsrätt?

Hej min pappa.var omgift 4 barns sen tidigare. Vem ärver hans personliga ägodelar Han hade en samling med gitarrer som han spelade med .? Och isåfall när kan dom delas upp ?har frun rätt till hans gitarrer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag beklaga sorgen för din fars bortgång. Jag tolkar din fråga som att din pappa har fyra barn sedan tidigare. Du undrar nu vem som kommer att ärva hans ägodelar. Du undrar även när egendomen först kan delas upp och huruvida hans fru har rätt till egendomen. Regler om hur arvet ska fördelas återfinns i 2 kap. ärvdabalken (ÄB).

Eftersom din far var gift vid tidpunkten för sin bortgång blir även äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Jag har svårt att förstå om du menar att din far var gift med din mor vid sin bortgång eller någon annan. Jag kommer därför att behandla båda situationerna under rubrikerna nedan eftersom svaren skiljer sig åt. Jag kommer i mitt svar utgå från att det inte finns något testamente. Om jag har tolkat förutsättningarna i din fråga fel kan du komplettera informationen genom att kommentera nedan.

Vem ärver om din far var gift med din mor?

Bodelning

Eftersom din far var gift måste först en bodelning göras innan arvet fördelas (23 kap. 1 § andra stycket ÄB). När ett äktenskap upplöses genom den ena makens död ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § första stycket ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Med giftorättsgods menas all egendom som inte har gjorts enskild genom till exempel äktenskapsförord eller testamente (7 kap. 1-2 §§ ÄktB).

Vid bodelningen ska först makarnas andelar i boet beräknas, s.k. andelsberäkningen (11 kap. 1 § ÄktB). Man räknar alltså ihop värdet av tillgångarna. Därefter gör man avdrag för eventuella skulder från makarnas tillgångar (11 kap. 2 § första stycket ÄktB). Det värde som återstår efter att skulderna har dragits av ska slutligen läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Din mor erhåller sin andel och din fars arvingar (de som ska ärva) den andra andelen. När bodelningen är klar och din mor fått ut sin del i bodelningen ska det som din far har kvar efter bodelningen fördelas genom arvskifte (det är då arvet fördelas). Vem det är som ska ärva din fars andel redogör jag för under rubriken nedan.

Arvsskifte

När det inte finns något testamente fördelas arvet enligt den legala arvsordningen i 2 kap. ärvdabalken. De grupper av personer som har rätt att ärva delas in i tre olika arvsklasser. Det finns alltså en bestämd ordning i vilken man ska ärva enligt lag.

Din fars barn från ett annat äktenskap (dina fyra halvsyskon) kallas för särkullbarn. Du och dina fyra halvsyskon är alla din fars bröstarvingar (barn) och tillhör den första arvsklassen (2 kap. 1 § första stycket ÄB). För dig innebär detta att du och dina fyra halvsyskon kommer att dela lika på din fars arv (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Om din far och mor var gifta vid tidpunkten för din fars bortgång ärver den efterlevande maken (alltså din mor) före gemensamma barn (3 kap. 1 § första stycket ÄB). För dig innebär detta att din mor ärver den del av arvet som egentligen skulle tillfalla dig med fri förfoganderätt. Att din mor ärver din del av arvet med fri förfoganderätt innebär att din mor fritt får förfoga över den utom att testamentera bort det. Du har rätt till arvet efter din far först vid din mors bortgång (3 kap. 2 § första stycket ÄB). Du kommer alltså att få del av din fars arv i samband med att du ärver din mor. Notera att detta gäller för gemensamma barn, och påverkar därför bara dig. Dina halvsyskon (som ju inte är din fars och mors gemensamma barn) har däremot rätt att få ut sitt arv efter sin far direkt (3 kap. 1 § första stycket). Det finns dock en möjlighet för särkullbarn att frivilligt avstå från sin del av arvet till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB). I en sådan situation kommer dina halvsyskon också att få efterarvsrätt efter sin far först när din mor går bort.

Jag tar ett exempel för att illustrera hur det kan se ut i praktiken. Om din far till exempel efterlämnar gitarrer till ett värde av 100 000 kronor så skulle detta innebära att du och dina halvsyskon skulle erhålla 20 000 kr vardera (100 000 kr / 5 barn). Din mor kommer dock att ärva de 20 000 kronor som egentligen skulle ha tillfallit dig. Dina halvsyskon får dock ut sitt arv efter sin far direkt. Din mor ärver alltså före dig med fri förfoganderätt och du får i stället en s.k. efterarvsrätt. Detta innebär att du har rätt att få ut arvet efter din far först vid din mors bortgång. När din mor går bort kommer du alltså att ärva efter både din far och mor. Dina halvsyskon har däremot inte någon rätt att ärva efter din mor utan endast rätt att ärva efter er gemensamma far.

Om din far var gift med någon annan som han inte har gemensamma barn med

Som särkullbarn har du rätt att få ut ditt arv direkt. Det finns dock en skyddsregel för den efterlevande maken (alltså din pappas nya fru). Den efterlevande maken har alltid rätt att få ut egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § andra stycket ÄB). Prisbasbeloppet är 48 300 kr under 2022. Detta innebär att din fars nya maka har rätt att behålla 193 200 kr (4 x 48 300 kr = 193 200 kr). I dessa fyra prisbasbelopp räknas även hennes enskilda egendom och det som hon erhållit genom bodelningen. Om beloppet som din fars maka erhåller genom bodelningen och i förekommande fall enskild egendom understiger 193 200 kr så kommer hon att erhålla antingen en del eller allt av din arvslott för att komma upp i ett belopp om 193 200 kronor. Om du på grund av detta inte får ut din arvslott direkt får du i stället efterarvsrätt när den efterlevande maken går bort.

Sammanfattning

Din fars egendom ska delas lika mellan dig och dina halvsyskon. Om din far var gift med din mor vid tidpunkten för sin bortgång kommer du dock att få vänta på ditt arv till dess att din mor har gått bort. Om din far däremot var gift med någon annan har du som särkullbarn rätt att få ut ditt arv direkt. Om det som din fars maka erhåller genom bodelningen (och eventuell enskild egendom) understiger fyra basbelopp (193 200 kr) kommer du i stället ha rätt till efterarv när hon går bort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare