Vem ärver min mosters avlidna man?

Hej

En fråga om arv en person avled nyss som var gift med min moster det finns två brorsbarn på hans sida och jag och min bror på våran sida kvar i livet delas arvet lika mellan oss om inget annat står i testamente ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka som ärver din mosters man nu när han har avlidit. Jag tolkar även frågan som att din moster redan har avlidit och inte är vid liv. Utifrån frågan uppfattar jag även att det är du och din bror som är de enda släktningarna kvar på eran sida och på din mosters man sida är det hans två brors barn. Tillämplig lag är därför Ärvdabalken (ÄB).

Vilka som ärver nu när din mosters man har avlidit beror på vilka som ärvde din moster när hon gick bort. (Har din moster inte avlidit ännu är det hon som kommer ärva). Om det var din mosters man, vilket är det troligaste, som ärvde hela hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt när hon avled kommer hennes andra arvsberättigade ha rätt till efterarv av henne. Eftersom du och din bror är hennes "syskon avkomlingar" har därför rätt till efterarv av henne (3 kap. 1 och 2 § ÄB).

Men om det skulle vara så att eran mosters arv fördelades på hennes arvsberättigade, ex. pga. ett testamente där hennes make inte ärvde har ni inte rätt till efterarv av henne, eftersom arvet redan fördelats. Men annars har du och din bror det.

Det innebär att du och din bror kommer ärva en viss procent av den kvarlåtenskap som din mosters man nu har. Hur stor procent ni ärver ska ha fram räknats vid din mosters död. Den delen kommer du och din bror dela lika på (2 kap. 2 § ÄB och 3 kap. 2 § ÄB).

Resterande del som finns av din mosters mans kvarlåtenskap när du och din bror har fått efterarv av eran moster ska fördelas på din mosters mans arvingar. Det innebär att hans brors barn ärver eller om ett testamente föreligger enligt det (3 kap. 2 § ÄB).

Det innebär att det inte är säkert att alla ni arvingar får lika mycket. Utan först får du och din bror en viss andel av arvet och resterande andel får arvingarna till din mosters man. Det beror på hur stor andel du och din bror har rätt till (3 kap. 2 § ÄB).

Exempel: säg att efterarvet av eran moster är 45 %, då har du och din bror rätt till 45 % av kvarlåtenskapen/värdet i boet att dela lika på. Resterande 55 % kommer tillfalla din mosters man arvingar antigen enligt ett testamente eller enligt den legala arvsordningen. Det vill säga hans brorbarn (2 kap 1-3 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare