Vem ärver min mor?

Hej. Det har efter 36 år dykt upp en person som eventuellt kan vara ett barn till mig. Min mor är på sista versen och jag tror uppdykandet kan ha med pengar att gör. Jag är ensamt barn, har två döttrar, mor lever ensam. Vad gäller? Så vitt jag förstår går mors tillgångar helt och fullt till mig. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver min mor?

I Sverige tillämpas den legala arvsordningen om inte den avlidne upprättat ett testamente som föreskriver annat. Enligt den legala arvsordningen är ens närmsta arvingar ens bröstarvingar, dvs barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv (2 kap. 1 § ÄB).

Är du det enda barnet till din mor och hon inte längre är gift med din far ärver du hela kvarlåtenskapen enligt den legala arvsordningen.

Får mina barn del i arvet från min mor?

Om du är enda barnet till din mor kommer du att ärva hela hennes kvarlåtenskap, och dina barn kommer inte att få ärva henne direkt. Dina barn har arvsrätt från dig och kommer enligt den legala arvsordningen ärva lika delar från dig. Detta går delvis att ändra genom testamente, men bröstarvingar kan inte göras helt arvslösa i svensk rätt (7 kap. 1 § ÄB). Men dina barn har inte direkt arvsrätt från din mor när hon avlider förutsatt att du är i livet. Avlider du innan din mor går hennes arv till hennes barnbarn, dvs dina barn.

Sammanfattning

Som enda barn har du direkt arvsrätt från din mor. Dina barn har inte arvsrätt från din mor medan du är i livet så länge hon inte testamenterat om det. Om du avlider är dina barn din mors närmsta arvingar istället.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare