Vem ärver min far och min bonusmamma?

Hej! Hoppas allt är bra med er!

Jag har en liten fråga som jag har funderat över.

Om min far skulle gå bort så skulle hans arv gå till min bonusmamma alltså hans fru då hon är hans dödsbodelägare.

Men när hon sedan går bort går allt hennes arv då till hennes dödsbodelägare ( hennes barn) eller delas de då med mig och min syster då min pappas arv är inbakat i de.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja att besvara din fråga genom att först gå igenom vad som händer när en make i ett gift par avlider för att sedan redogöra för hur arvsordningen ser ut. Tillämplig lag för din fråga är äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Vad händer när en make avlider?

När ett äktenskap upplöses, antingen genom skilsmässa eller dödsfall, ska som huvudregel en bodelning genomföras (9 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att makarnas giftorättsgods läggs samman och delas lika mellan dem (10 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB). Det som din far får på sin sida i bodelningen + hans eventuella enskilda egendom är det som sedan utgör hans kvarlåtenskap som ska delas ut vid ett arvsskifte.

Vem har rätt till arv?

Enligt den legala arvsordningen, som tillämpas för det fall när den avlidne inte upprättat något testamente, är det den avlidnes bröstarvingar, dvs barn, som är de närmsta arvingarna och de som i första hand är berättigade till arv (2 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt medan gemensamma barn får vänta på sitt arv tills även den andra föräldern avlider.

Det innebär att du och din syster är närmsta arvingar till din pappa om ni är särkullbarn. Med särkullbarn menas att man inte är gemensamt barn inom det äktenskapet ens förälder nu är i. Det innebär alltså att det är du och din syster som skulle ärva er pappa och således inte hans nya fru/er bonusmamma på grund av er ställning som särkullbarn.

Särkullbarn kan dock välja att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB). Om man gör det har man istället rätt till ett så kallat efterarv från sin förälder när den efterlevande maken avlider. I så fall kommer du och din syster först att få ut ett efterarv motsvarande er pappas arv när er bonusmamma avlider. När ni har fått ut ert efterarv kommer det som återstår av er bonusmammas kvarlåtenskap att fördelas på hennes arvingar. Ni skulle alltså få ut er del av kvarlåtenskapen som härstammar från er pappas arv innan er bonusmammas arvingar får ut sitt arv.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer går det bra att ställa en fråga till eller skriva en kommentar här under.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare