Vem ärver i avliden bröstarvinges ställe?

Hej undrar vem som får arvet efter våran pappa vi är 3bröstarvingar varav en avlidit för någon vecka sedan och hon efterlämnar 4barn nu frågan får våran systers barn hennes del av arvet efter våran pappa eller hur går det till ? Mvh Nina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta vem som kommer ärva er far i din systers ställe.

Precis som du säger kommer hennes fyra barn träda i hennes ställe och taga arv efter er far i enlighet med istadarätten som återfinns i 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Detta lagrum klargör att det är arvlåtarens avkomlingar som i första hand ska ärva; och om dessa redan är avlidna så är det istället dennes avkomlingar som gäller. Du har alltså helt rätt i ditt antagande att din systers barn ärver er far.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare