Vem ärver enskild egendom om det finns särkullsbarn?

Hej, Vi är gifta, har 2 gemensamma barn, min man har 2 egna barn. Jag och min make äger ett hus om 4 000 000. Min andel av huset är 50% och är enskild egendom. Vilken andel av huset kommer att ärva makens 2 barn? Är det 12,5 % om jag förstått rätt? Alltså totalt 500 000 kronor? Vem kommer att ärva min enskild egendom efter min bortgång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver din enskilda egendom?

Eftersom barn endast har rätt till arv efter sina föräldrar, och således inte efter styvföräldrar så kommer din mans barn inte ärva din enskilda egendom (2 kap. 1 § ärvdabalk).

Om du går bort före din man kommer han i egenskap av efterlevande make ärva all din kvarlåtenskap och då även din enskilda egendom (3. kap 1 § ärvdabalk). Era gemensamma barn får då en så kallad efterarvsrätt på den levande makens kvarlåtenskap, vilket innebär att era två barn har rätt att få ut arvet efter att din man gått bort (3 kap. 2 § ärvdabalk).

Om det istället är så att du går bort efter din man, är det direkt dina två barn som ärver av dig, och då inklusive den enskilda egendomen (2 kap. 1 § ärvdabalk)

Hur mycket ärver din mans två barn?

Din mans två barn sen tidigare samt era gemensamma barn ärver av honom. Gällande bostaden förstår jag det som att han äger 50 % av denna vilket då kommer fördelas mellan barnen när han går bort. Eftersom han har fyra barn ska detta delas lika mellan dem (2 kap. 1 § ärvdabalk). Hans kvarlåtenskap (om vi bara ser till husets värde och inte annan egendom han äger) blir då 2 000 000 kr vilket delas på hans fyra barn, alla får då 500 000 kr var precis som du säger.

Sammanfattning

Om du går bort är det antingen din man som ärver allt av dig direkt om han fortfarande lever eller så är det dina två barn som ärver, detta gäller då även din enskilda egendom. Om din man ärver din kvarlåtenskap får era barn vänta tills även han går bort för att få ut arvet.

Gällande din mans två barn ärver de 500 000 kr var av huset.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare