Vem ärver en moster?

Vem ärver min moster? Hon hade en syster (min mamma) min mamma och mosters man är döda. Om jag är arvstagare sker detta automatiskt då eller måste jag agera? Kan min moster göra mig helt arvslös om testamente finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga handlar om arvsrätt och bestämmelser om detta hittas i ärvdabalken. (ÄB)

Vem ärver min moster?
Förutsatt att din mosters föräldrar är döda är du arvtagare till din moster (2 kap 2 § ÄB).

Om jag är arvstagare sker detta automatiskt då eller måste jag agera?
De som ingår i dödsboet ska svara för bouppteckningen. Om du är enda arvstagare måste du skicka in en bouppteckning till skatteverket inom 4 månader efter din mosters dödsfall. Du kan läsa mer om hur en bouppteckning går till på skatteverkets hemsida.

Kan min moster göra mig helt arvslös om testamente finns?
Ja om det finns ett testamente som reglerar all kvarlåtenskap kan du bli arvslös. Endast arvtagarens egna barn har ett så kallat laglottsskydd.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Johannes HammarlingRådgivare