Vem ärver min mors man?

Hej,

Jag och min syster är är särkullsbarn. Vår mors man har inga egna barn. Vår mor och hennes man har en del kapital och ett sommarhus som har ett högt värde. Om vår mor dör först har vi rätt till vår del av arvet och hennes make behåller sin del. Men vad händer sen när maken dör? Ärver hans syskon och syskonbarn honom? Måste han testamentera till mig och min syster om han vill att vi ska ärva? Vad händer om vår mors man dör först? Har vår mor då rätt till hela arvet efter honom som jag och min syster sen ärver efter henne när hon dör?

Mvh

Anna

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur du och din syster samt din mor kan ärva din mors man. För att kunna hitta svaret på din fråga behöver vi gå in i Ärvdabalken (ÄB). I mitt svar kommer jag börja med att beskriva vem som får ärva enligt arvsordningen för att sedan redovisa hur ni kan ärva er mors man. Slutligen kommer jag även ge dig råd.

Vem får ärva:

Den som är först i arvsordningen ärver er mors man, om det inte finns något testamente. Eftersom han inte har några egna barn kommer hans föräldrar och syskon ärva honom, vilket du också uppmärksammar i din fråga (2 kap 2§ ÄB). Detta kommer ske oavsett om maken dör innan eller efter er mor.

Arvsordning:

I Ärvdabalken är arvtagarna uppräknade i 2:a kapitlet.

Vilket är:

1. Barnen,

2. Föräldrar, syskon och syskonbarn,

3. Far- och morföräldrar.

4. Allmänna arvsfonden.

Denna ordningen är en turordning på vilka som får ärva efter den avlidne, ordningen som kallas för arvsordning.

Här följer ett exempel på hur arvsordningen används: När er mors man avlider så skall först och främst hans egna barn ärva honom. Men då han inte har några egna barn, skall istället föräldrar, syskon och syskonbarn ärva. Om inte dessa hade varit vid livet, så skall arvet gå till den avlidnes mor och farföräldrar. Finns ingen av dessa vid liv, så kommer arvet efter den avlidne att gå till den allmänna arvsfonden. Arvsordningen följs dock endast om er mors man inte har skrivit något testamente.

Hur ärver er mor hennes man om han dör först?

Er mor kommer inte per automatik få arv ifrån hennes man, med hänsyn till arvsordningen.
Hon blir däremot berättigad hennes mans kvarlåtenskap om han testamenterar denna till henne.

Undantag:

Eftersom din mor är gift med hennes man finns det ett undantag från det ovannämnda. Om er mor får ut mindre än 186 000 kronor vid bodelningen efter hennes avlidne man kommer hon vara berättigad till arv. Hon har nämligen alltid rätt till 186 000 kronor vid en bodelning eftersom hon har varit gift med den avlidne (3 kap 1§ 2 stycket ÄB).

Hur kan du och din syster ärva er mors man?

Ni är inte er mors mans egna barn vilket innebär att ni inte har någon arvsrätt genom arvsordningen. Det enda sättet som ni kan ärva honom är om han testamenterar bort sina tillgångar till er.

Mina råd

Om er mors man vill att ni skall ärva honom så måste han skriva ett testamente. Var noga med att han uppfyller alla formkrav så att testamentet blir giltigt och att testamentet är tydligt utformat för att förhindra konflikter inom familjen.

Jag hoppas att jag har gett dig svar på din fråga och att det löser sig för er!

Du är varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare