Vem ärver av fru och barn från tidigare förhållande?

Hej ! Jag är gift med en 25 år yngre kvinna från Thailand och har en son från ett tidigare förhållande.Enligt statistiken dör jag betydligt tidigare än hon.Vi äger hus som vi köpt tillsammans i Sverige,vi har även byggt hus i Thailand på min frus mark.Vi har varsina bankkonton med lite pengar.

Fråga 1. Vad tillfaller min fru och vad tillfaller min son vid min död ?

Fråga 2. Har min son rätt till de pengar som finns på min frus bankkonto ?

Fråga 3. Kan jag skriva testamente så att min fru får 100% av det jag lämnar efter mig ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftorättsgods och enskild egendom

Om en person avlider som är gift kommer en bodelning först göras innan man fördelar kvarlåtenskapen till arvingarna. I bodelningen ingår din och din frus giftorättsgods, se 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom, se 7 kap. 1 § ÄktB. Detta innebär att för att något inte ska anses vara giftorättsgods måste man aktivt omklassificera det till enskild egendom. Görs inte detta anses egendomen vara giftorättsgods oavsett om endast en av makarna står som ägare och ensamt har finansierat tillgången.

I ditt fall innebär detta att både era hus samt tillgångar på era bankkonton betraktas som giftorättsgods om ni inte väljer att upprätta ett äktenskapsförord där det föreskrivs att dessa ska betraktas som enskild egendom. Egendom kan även bli enskild om man har fått den i gåva eller arv där det framgått att egendomen ska vara enskild.

Vem ärver vad?

Arvsordningen enligt lag framgår av 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Av denna kan man utläsa att bröstarvingar det vill säga den avlidnes barn ärver i första hand. Efterlevande makes arvsrätt går endast före gemensamma barns arvsrätt, barnen får då vänta att få ut sitt arv tills efterlevande maken gått bort, men när det inte är gemensamt barn utan särkullbarn är det barnet som kommer tilldelas sitt arv direkt, se 3 kap. 1 § ÄB.

Finns det inget testamente så innebär detta att din son i detta fall ärver all din egendom. Det vill säga både all din enskilda egendom samt hälften av ert gemensamma giftorättsgods. Din fru tilldelas då endast hälften av ert gemensamma giftorättsgods i bodelningen och ärver således inget. Detta gäller även för hennes bankkonton då dessa anses vara giftorättsgods och din son får då tekniskt sätt rätt till hälften av värdet på dessa dvs. det som tilldelas dig i bodelningen.

Din son kan välja att avstå från att tilldelas sitt arv direkt till förmån för din fru och då först ärva sin del när hon avlider. Detta är dock helt frivilligt och inget man kan tvinga honom att göra.

Det enda skydd din fru har är basbeloppsregeln som anger att hon har rätt att i bodelningen tilldelas minst fyra prisbasbelopp av ert giftorättsgods, se 3 kap. 1 § ÄB. Detta är dock något som regleras redan i bodelningen och således inget arv.

Möjligheten att upprätta testamente

Du har en möjlighet att upprätta ett testamente där du anger att din kvarlåtenskap ska fördelas på annat sätt än enligt den som framgår av Ärvdabalken.

Bröstarvingar har dock en lagstadgad rätt till sin laglott, se 7 kap. 1 § ÄB. Denna del av arvet går det därmed inte att styra över med ett testamente.

Exempel för att förtydliga

Laglotten är halva arvslotten. Skulle värdet på din kvarlåtenskap uppgå till exempelvis 500 000 kr är hela detta din sons arvslott. Hade du haft fler barn skulle varje barns arvslott vara kvarlåtenskapen delat på antal syskon. Laglotten blir då i detta fall 250 000kr.

Skriver du då ett testamente där det står att all din kvarlåtenskap tillfaller din fru kan din son begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, se 7 kap. 3 § ÄB. Detta måste han dock göra inom sex månader annars förlorar han rätten till sin laglott.

Sammanfattningsvis

Din son är särkullbarn, detta innebär att din frus arvsrätt få stå tillbaka och han ärver allt. Det är möjligt att upprätta ett testamente som föreskriver att du fru ärver allt men då finns det en risk att din son begär jämkning för att få ut sin laglott.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare