Vem är skadeståndsskyldig?

Hej, min 11åring blev idag tillfrågad av sin lärare om hon kunde låna ut sin cykel till en annan elev (under skoltid), till vilket hon svarade ja, vad som bör tilläggas är att läraren i fråga är medveten om att min dotter har svårt för konfrontationer och att våga säga emot -i varje fall; efter skolan märkte hon att den var skadad (främst kosmetiskt) och att bakre lampan saknades helt.

Frågan är nu; vem är skyldig att betala för reparation/ersättning av lampor?

Lawline svarar

Hej,

Som huvudregel gäller att den som agerat oaktsamt kan bli ersättningsskyldig för skadan personen vållat. Det innebär att, beroende på de närmare omständigheterna, både läraren och den andra eleven kan ansvara för skadan - det är egentligen upp till dig att välja.

Av det du angett verkar det dock som att det är eleven som har hanterat cykeln på ett mycket oaktsamt sätt (även om lärarens agerande är kritiserbart kan det inte anses ha föranlett de specifika skadorna), så det är från det barnet du bör kräva skadeståndet från. Observera att det är barnet som ansvarar för skadan, inte barnets föräldrar, även om det indirekt ändå blir föräldrarna som får betala.

Min rekommendation är att du kontaktar elevens föräldrar och fråga om de är villiga att ersätta din skada (för barnets räkning). Ta gärna med lärarens intyg om att just det barnet hade cykeln i sin besittning när skadan inträffade. Om föräldrarna nekar kan du ta saken vidare till domstol såsom småmål, men du får dessvärre räkna med bevissvårigheter. Försök därför samla all den bevisning du kan.

Återkom gärna med ytterligare frågor om du undrar något!

Lawline RådgivareRådgivare