FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/04/2018

Vem är närmast anhörig?

Vem är närmast anhörig: Föräldrarna till sin dotter eller en pojkvän som hon inte lever i en samborelation med?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Närmast anhörig kan betyda olika saker i olika sammanhang men vanligtvis syftar man då på makar, sambor, barn och föräldrar. Däremot kan detta regleras fritt utifrån dotterns önskemål. Om någon ber om dotterns närmaste anhörig brukar personen vilja veta vem som kan snabbt vara på plats och som har insikt i dotterns liv.

När det gäller arv och om din dotter inte har barn då blir föräldrarna arvsberättigade. (2 kap 2§ Ärvdabalken) Pojkvännen står då inte som nära anhörig i den bemärkelsen.

En annan aspekt där närmast anhörig kan bli aktuell är på en arbetsplats när arbetsgivaren ber om sådana uppgifter och då är det dottern som får besluta om detta. Arbetsgivare brukar fråga om närmast anhörig för att veta vem de ska vända sig till om det skulle hända något på arbetstid och då får dottern besluta vem som är mest lämpad att kontakta först.

Skulle det däremot vara så att dottern är under 18 år så är hon fortfarande omyndig. Föräldrarna har då en rättighet och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenhet (6 kap 11§ Föräldrabalken). Detta innebär att föräldrarna har rätt till insyn inom vissa områden av barnets liv. Däremot, ju äldre barnet är, desto mer självbestämmanderätt har hen. Föräldrarna kan då ses som närmast anhörig eftersom de har rätt till viss insyn, något som en pojkvän inte har på samma sätt.

För att svara på din fråga så skulle jag säga att det är upp till din dotter att bestämma vem som är närmast anhörig eftersom det inte är en juridisk titel. Att enbart vara närmast anhörig är på pappret ger inte rätt till insyn eller inflytande utan då krävs det eventuellt ett släktskap, en fullmakt eller liknande beroende på vilket situation frågan blir aktuell.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare